Kreativitet og spædbørn

Thorn, Helene, psykolog

Leg

Det første år vil barnet meget gerne se på andre børn, ofte dog uden egentligt at lege med dem eller være sammen med dem. Når barnet nærmer sig 1 års alderen, vil barnet i stigende grad efterligne andre børns gøremål; ligesom barnet også vil nyde at lege ved siden af et andet barn. F.eks. vil to 1-årige børn meget gerne sidde ved siden af hinanden, mens de leger med hver sine klodser; de leger ikke rigtig sammen – udover at stjæle lidt klodser fra hinanden i ny og næ – men de er alligevel tydeligt sammen med hinanden. Denne måde at lege sammen på kaldes parallelleg.

Barnet påvirkes tydeligt af musik og sang. Et stille stykke musik kan berolige barnet, ligesom det tidligt kan foretrække at høre et ganske bestemt musikstykke eller sang. Kraftig eller voldsom musik kan til gengæld gøre et lidt uroligt barn mere uroligt.

Barnet vil i det første leveår i stigende grad eksperimentere og undersøge alt i dets nærhed. Barnet er meget nysgerrigt og interesseret i sine omgivelser. Alt bliver vendt og drejet på nye og anderledes og indimellem meget kreative måder. Barnets følesans er bedst udviklet i mund og hænder, og det er derfor vigtigt for barnets oplevelse at røre ved, og helst smage, på alt.
Barnet vil nyde at male med fingermaling og måske sætte nogle streger på et papir med nogle store farver; ikke for at opnå et produkt, men for at nyde opdagelsen af, at barnet kan påvirke sin verden og afsætte mærker på papir.
Kreativitet er altså i det første leveår forbundet med at undersøge og eksperimentere.