|
|
|
Symptomer og diagnoser |
I World Health´s Organization´s diagnostiske system (ICD-10), som anvendes i Danmark, kaldes tilstanden for "Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed" og beskrives ved, at barnet skal have haft symptomer på opmærksomhedsforstyrrelse, på hyperaktivitet og på impulsivitet igennem mindst 6 måneder. |
Forekomst |
Svær DAMP optræder i ca. 1,2% af alle 7 års børn, hvorimod mildere former for DAMP optræder i andre 3 - 6%. Anvendes det amerikanske diagnosesystem findes ADHD at forekomme i 3 - 7% af børn i skolealderen. Der er større usikkerhed om forekomsten af opmærksomhedsforstyrrelse blandt unge og voksne, men det er blevet tiltagende klart, at disse opmærksomhedsvanskeligheder i mange tilfælde kan fortsætte op i ungdomsårene og ind i voksenalderen. Tidligere var man tilbøjelig til at tro, at symptomerne forsvandt ved puberteten, fordi den urolige adfærd ofte aftog her. Endelig er den stor kønsforskel i forekomsten af disse opmærksomhedsproblemer, og DAMP findes hos 2-3 gange så mange drenge som piger. |
Ætiologi |
Man har ikke en helt præcis viden om årsagerne til opmærksomhedsforstyrrelse med hyperaktivitet. Imidlertid står det ganske klart nu, at tilstanden ikke beror på utilstrækkelig eller forkert forældreopdragelse. Tilstanden skyldes overvejende arvelige forhold, hvorfor der ses en øget forekomst af opmærksomhedsforstyrrelse hos nære slægtninge til et barn med denne forstyrrelse. Også tvillingestudier viser høj grad af arvelighed hvad angår disse symptomer. Forskere undersøger også andre årsagsforhold som negative påvirkninger under fosterudviklingen (f.eks. moderens forbrug af alkohol og tobak) samt negative påvirkninger af hjernen under og efter fødslen (f.eks. iltmangel). Barnets følelsesmæssige hjemmemiljø, familiens sociale status eller madvaner har meget ringe om overhovedet nogen årsagsmæssig betydning. Barnets følelsesmæssige hjemmemiljø har selvfølgelig stor betydning for, hvordan barnet i øvrigt udvikler sig følelsesmæssigt og adfærdsmæssigt. Hjernescanninger af personer med opmærksomhedsforstyrrelse har vist, at forstyrrelsen primært har at gøre med de basale ganglier og frontallapperne. Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed formodes at skyldes en svækkelse i hjernens evne til at hæmme de reaktioner, som omverdenen måtte udløse hos barnet eller som udløses af barnets egne motiver. |
Selvkontrol |
Når hjernens hæmningsfunktion ikke fungerer aldersvarende hos et barn, vil en række selvregulerende funktioner indirekte blive svækket heraf. Barnet med opmærksomhedsforstyrrelse kan således ikke som sine jævnaldrende anvende sine tidligere erfaringer til at overveje og planlægge ny adfærd i en given situation. Eksempelvis kan barnet med opmærksomhedsforstyrrelse ofte ikke nå at forestille sig situationen set fra andres perspektiv eller minde sig selv om tidligere gjorte erfaringer eller huske sig selv på almindelige sociale normer, før det allerede har handlet ud fra egen umiddelbare lyst. Det kan derfor fremstå tankeløst og uden alderssvarende omtanke. Efter en social konflikt kan barnet heller ikke på niveau med sine jævnaldrende tale sig selv til ro og trøste sig selv og ad den vej opnå kontrol over følelserne. Uden aldersvarende hæmningsfunktion kan barnet ikke fuldføre en længerevarende opgave, idet det vil have svært ved at se til ende på den, holde sig motiveret og fastholde tankerne fokuseret herpå, til opgaven er fuldført. Barnet vil for andre i en sådan situation fremstå opgivende og letafledeligt. Barnet med en opmærksomhedsforstyrrelse vil alt i alt reagere forhastet og uforudseende og emotionelt på situationen her og nu i stedet for at overveje fremtidige konsekvenser af egen adfærd. Moderne børneneuropsykologisk teori om opmærksomhedsforstyrrelse beskriver derfor barnet med denne forstyrrelse som forsinket i sin udvikling af tidsperspektiv og selvkontrol. |
Udviklingsforløbet |
Børn med opmærksomheds og hyperaktivitetsproblemer har ofte været utilpassede gennem hele opvæksten. Spædbarnet kan være temperamentsfuldt og have svært ved at falde til ro. Småbarnet handler uovervejet på sine tilskyndelser og tager alt for lidt bestik af situationen. Det er altid på farten og styrter afsted og synes uimodtagelig for forældrenes opdragelsesmæssige anvisninger og pædagogernes tilrettevisninger i børnehaven. Skolebarnet har ofte svært ved at begå sig i skolen med de mange børn og de mange skift og valgsituationer. Barnet får ikke sikkert fat i lærernes instruktioner og beskeder, og barnet afledes og kan glemme, hvad det er i gang med, og hvad formålet er. Det kan heller ikke vedligeholde sin motivation til en opgave er løst, og barnet risikerer derved at udvikle en nederlagspræget selvfølelse. I ungdomsårene er den ydre hyperaktivitet forsvundet, og tilbage bliver den indre uro og rastløshed. Den unge kan ikke blive ved en aktivitet ret længe ad gangen, og adfærden er generelt præget af pludselige indfald. Den unge kan kaste sig ud i uoverskuelige og uigennemtænkte projekter og oplever let fiaskoer. I voksenalderen er tilstanden ikke velbeskrevet, og der findes ingen diagnostiske kriterier. |
Mulige tilstødende forstyrrelser |
Forstyrrelse i aktivitet og opmærksomhed ledsages ikke sjældent af andre psykiske og adfærdsmæssige vanskeligheder. Det er behandlingsmæssigt vigtigt, at der gribes ind før et negativt selvbillede når at udvikle sig af de mange nederlag og irettesættelser, som denne gruppe børn let får. Småbarnet kan udvikle en oppositionel adfærdsforstyrrelse præget af lydighedsnægtelse og adfærden trodsig og fjendtlig. Skolebarnet kan udvikle en egentlig adfærdsforstyrrelse med f.eks. provokerende, destruktiv og normbrydende adfærd. Desuden ses hyppigt ordblindhed (dysleksi) og andre specifikke indlæringsvanskeligheder. I ungdomsårene og i den tidligere voksenalder findes hyppig forekomst af andre psykiske vanskeligheder som f.eks. angst, tristhed og lav selvfølelse hos unge med opmærksomhedsforstyrrelse. Forløbet afhænger formentlig først og fremmest af tilstandens sværhedsgrad, af opvækstbetingelserne i hjemmet, af skolen og af behandlingens effektivitet. Tilstanden bør derfor i førskolealderen ikke bagatalliseres og først erkendes flere år efter skolestart. Udvikler barnet først oppositionel adfærdsforstyrrelse og senere en adfærdsforstyrrelse, er der øget risiko for antisocial adfærd samt for stofmisbrug. |
Behandling |
Behandlingsmæssigt anvendes først og fremmest viden og oplysning. Forældrene må lære sig effektive måder at klare barnets vanskeligheder på, så båndene imellem forældre og barn ikke lider skade. Familierådgivning og familieterapi kan være velbegrundet ligesom medicinsk behandling og specialpædagogiske foranstaltninger i skole og på fritidsinstitution. Endelig kan der iværksættes individuel psykoterapi for at afhjælpe sekundære komplikationer som f.eks. lav selvfølelse. Disse behandlingsformer kan kombineres efter barnets og familiens individuelle behov. |
Referencer |
Barkley, Russell A.: Opmærksomhedsforstyrrelse og udvikling af selvkontrol. Munksgaards Forlag; 2001. |
Nyheder
Online undervisning til børn på hospitalet.
e-læring hjælper syge børn Tyske børn der misser skolen pga. af hospitalsindlæggelse vil...
[mere]Sundhedsportaler på vej frem igen
Flere og flere benytter Internettet Tre af Tjekkiets største private forsikringsselskaber er...
[mere]Hormoner kan støtte behandlingen En ny hollandsk undersøgelser viser, at man ved at tilsætte...
[mere]Insulin regulerer også fedtprocenten.
Insulin kan måske forklare fedme... Forskere fra Massachusetts i USA har opdaget, at det...
[mere]Lægeplan i England ser ud til at mislykkes Den engelske regerings plan om at importere læger fra...
[mere]KG RSS | ||
Koncertkalender: Händels... | ||
6/12 - 2024 | Jul | |
Siden uropførelsen af... | ||
Download (0.2 MB) | ||
Sif Orellana: Tipoldemors... | ||
6/12 - 2024 | Jul | |
Hvis du endnu ikke er... | ||
Download (0.2 MB) | ||
Julemandens makeover: Fra... | ||
6/12 - 2024 | Jul | |
Har du nogensinde... | ||
Download (0.2 MB) | ||
Pretzels - Store, lækre... | ||
5/12 - 2024 | Opskrifter & råvarer | |
De store, flotte pretzels... | ||
Download (0.3 MB) | ||
Hjemmebagte klejner... | ||
5/12 - 2024 | Julemad | |
Den sløjfeformede klejne... | ||
Download (0.2 MB) | ||
Sådan laver du nemt... | ||
5/12 - 2024 | Opskrifter & råvarer | |
Hvis du er vild med... | ||
Download (0.2 MB) | ||
Hvordan træffer du de... | ||
3/12 - 2024 | Forbrugernyt | |
Mange danskere ønsker at... | ||
Download (0.2 MB) | ||
Horoskoper v. Adrian Ross... | ||
1/12 - 2024 | Spiritualitet | |
Har du endnu ikke tjekket... | ||
Download (0.4 MB) | ||
Stop Spild Af Mad: Gratis... | ||
29/11 - 2024 | Forbrugernyt | |
Julen nærmer sig, men... | ||
Download (0.2 MB) | ||
Flere børn vokser op i... | ||
29/11 - 2024 | Forbrugernyt | |
For første gang i fem... | ||
Download (0.3 MB) |
- mod
- i
- og
- kan
- er
- af
- for
- til
- på
- med
- om
- ikke
- børn
- medicin
- kvinder
- være
- at
- Ny
- behandling
- HIV
- Hvad
- kræft
- Det
- hjælper
- har
- vej
- en
- give
- Medicinsk
- liv
- beskytter
- article
- virker
- hos
- fra
- de
- skal
- udbredt
- 2
- WHO
- det
- brystkræft
- du
- Nyt
- også
- sygdomme
- AIDS
- påvirker
- rammer
- ved
- mere
- En
- måske
- risikoen
- øger
- Nye
- ny
- virus
- vitaminer
- Akupunktur
- Bla
- frem
- Alkohol
- forebygger
- kar
- fortsat
- test
- blodpropper
- lungesyge
- som
- svært
- Binyrebarkhormon
- bedre
- mindre
- redder
- gravide
- bør
- ofte
- Selvmord
- piller
- kamp
- får
- Rygning
- farligt
- EU
- Mænd
- fødsel
- farlige
- vaccine
- udvikling
- hjælpe
- effekt
- Flere
- nedsætter
- middel
- lille
- sorte
- kogalskab
- motion
- fedt